Szkoła promująca zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej, podejmowaniu przez jej członków działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzeniu zdrowego środowiska.

 

Jakie są cele Szkoły Promującej Zdrowie?

Nadrzędnym celem SzPZ jest zdrowy styl życia społeczności szkolnej i lokalnej

 

Aby to osiągnąć społeczność szkolna powinna starać się m.in.: 

  • kształtować poczucie odpowiedzialności za zdrowie u każdej osoby, w rodzinie i w społeczności lokalnej,
  • zachęcać do zdrowego stylu życia oraz stworzyć uczniom i pracownikom realne i atrakcyjne możliwości dokonywania zdrowych wyborów,
  • umożliwiać uczniom rozwój ich potencjału fizycznego, psychicznego i społecznego oraz wzmacniać w nich poczucie własnej wartości,
  • zapewnić sprzyjające zdrowiu środowisko do pracy i nauki,
  • wyposażać uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia oraz tworzenia zdrowego i bezpiecznego środowiska fizycznego,
  • włączyć do działań szkoły służbę zdrowia, zwłaszcza do edukacji zdrowotnej.

 

Całościowe podejście do promocji zdrowia w naszej szkole:

Zdrowie uwzględnione jest w koncepcji szkoły – nasza szkoła podejmuje działania  dla umacniania zdrowia i dobrego samopoczucia uczniów i pracowników.

Środowisko społeczne szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów i pracowników – dobre relacje, współpraca i pozytywny klimat społeczny to podstawa.

Środowisko fizyczne szkoły –teren szkoły i jej otoczenie, budynek, jego pomieszczenia i wyposażenie, mikroklimat, organizacja zajęć, posiłków, sprzęt do rekreacji i aktywności fizycznej – sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów i pracowników.  

Szkoła rozwija umiejętności dbałości o zdrowie i kompetencje do działania uczniów i pracowników – realizuje działania z zakresu edukacji zdrowotnej adresowane do uczniów i pracowników, motywuje ich do podejmowania działań dla zdrowia.

Szkoła tworzy związki społeczne – współpracuje z rodzinami uczniów, licznymi organizacjami i instytucjami, poszukuje  sojuszników i wsparcia.

Szkoła współpracuje z pracownikami medycznymi – pielęgniarką szkolną i innymi osobami sprawującymi opiekę zdrowotną nad uczniami i pracownikami.

Definicja szkoły promującej zdrowie

Szkoła promująca zdrowie to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną:

  • systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej,
  • wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.

Model szkoły promującej zdrowie

W modelu zostały uwzględnione trzy poziomy:

  1. Warunki dla tworzenia SzPZ.
  2. Główne obszary działań.
  3. Oczekiwane efekty

 

Standardy szkoły promującej zdrowie

  1. Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań.
  2. Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
  3. Szkoła realizuje edukację zdrowotną uczniów, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych oraz dąży do poprawy jej skuteczności.
  4. Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.

Są to standardy jakości pracy szkoły w zakresie promocji zdrowia. Standardy te spełniają dwie funkcje:

  • Wyznaczają główne kierunki pracy(cechy) SzPZ. Opisują one jej model oraz specyfikę wyróżniającą te szkoły od innych, które nie podjęły się tworzenia SzPZ.
  • Stanowią punkt wyjścia do programowania ewaluacjiSzPZ, czyli sprawdzania, w jakim stopniu szkoła zbliża się do poziomu, który można by uznać za „idealny

 

Elementy potrzebne do tworzenia szkoły promującej zdrowie

  1. Poznanie i zrozumienie koncepcji szkoły promującej zdrowie.
  2. Uczestnictwo i zaangażowanie społeczności szkolnej.
  3. Działalność szkolnego koordynatora ds. promocji zdrowia i zespołu promocji zdrowia.
  4. Planowanie działań i ich ewaluacja.
  5. Dążenie do powiązania działań w zakresie promocji zdrowia z podstawowymi celami i zadaniami szkoły.
  6. Współpraca ze społecznością lokalną, innymi szkołami i przedszkolami.

 Nasz szkolny zespół do spraw promocji zdrowia:

  • Renata Trojanowska – koordynator, wicedyrektor
  • Agata Zapała – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
  • Idalia Jaroszyńska – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
  • Marcelina Michura – Pazdur – nauczyciel wspomagający kształcenie, pedagog specjalny
  • Paulina Kowalczyk – pedagog szkolny
  • Urszula Biskup – pielęgniarka szkolna

Zadania szkolnego koordynatora ds. promocji zdrowia

  1. Upowszechnianie koncepcji SzPZ w społeczności szkolnej.
  2. Pozyskiwanie uczestnictwa członków społeczności szkolnej i sojuszników wśród rodziców i w społeczności lokalnej oraz motywowanie ich do wspólnych działań.
  3. Inicjowanie, organizacja i koordynowanie prac związanych z dokonywaniem diagnozy, planowaniem działań, ich realizacją i ewaluacją wyników.
  4. Współudział w kształceniu pracowników szkoły w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej.
  5. Kierowanie pracą szkolnego zespołu promocji zdrowia.
  6. Prowadzenie dokumentacji działań szkoły w zakresie promocji zdrowia.
  7. Współdziałanie z koordynatorem wojewódzkiej sieci SzPZ.
  8. Rozwijanie własnych umiejętności osobistych i społecznych, w tym współdziałania z innymi ludźmi i kierowania wspólnie podjętymi działaniami.

 Zadania i organizacja pracy szkolnego zespołu promocji zdrowia

  1. Wspieranie działań szkolnego koordynatora i aktywny udział w:

– przeprowadzaniu diagnozy, planowaniu działań, ich realizacji i ewaluacji wyników,

– organizacji szkoleń w zakresie promocji zdrowia,

– prowadzeniu dokumentacji działań w zakresie promocji zdrowia i pracy zespołu.

  1. Zespołowe podejmowanie decyzji.
  2. Ustalenie reguł pracy zespołu i zakresu zadań poszczególnych członków.
  3. Rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych członków zespołu.

 

 

 

 

 

 

Źródło:

SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE - Podręcznik dla szkół i osób wspierających ich działania w zakresie promocji zdrowia

Praca zbiorowa pod redakcją naukową Barbary Woynarowskiej i Magdaleny Woynarowskiej-Sołdan Ośrodek Rozwoju Edukacji

Warszawa 2019

 

@Szkoła Podstawowa w Tymbarku. Wszystkie prawa zastrzeżone.