Sprawozdanie

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU AKTYWNA TABLICA W ROKU SZKOLNYM 2023/2024

 Nasza szkoła w roku szkolnym 2023/2024 realizowała rządowy program „Aktywna tablica”, którego głównym celem jest doposażenie szkół w nowoczesne środki nauczania TIK oraz rozwijanie kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych na zajęciach lekcyjnych. W ramach tego programu nasza szkoła została wyposażona w dwa monitory interaktywne, na które otrzymała dofinansowanie w wysokości 12 800 zł, a wkład własny wyniósł 3200 zł.

Podczas trwania programu szkoła realizowała zadania, które zobowiązała się wypełnić przystępując do programu.

1) Nauczyciele brali udział w szkoleniach, konferencjach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu:

  • Świąteczne inspiracje z wykorzystaniem TIK.
  • Praca z monitorem dotykowym iiyama.
  • Canva jako przydatne narzędzie do tworzenia grafik, prezentacji oraz w pracy grupowej w szkole.
  • Mistrzowskie prezentacje - sztuczna inteligencja zrobi to za ciebie.
  • TIK-owy zasobnik nauczyciela matematyki.
  • Jak tworzyć proste quizy i gry dydaktyczne na lekcje?
  • Edukacja na czasie. Technologia. Uczeń i nauczanie w cyfrowym świecie.
  • Multimedialny nauczyciel. Strony i aplikacje do tworzenia i edycji nowoczesnych zasobów na lekcję.
  • Wyzwania nauczyciela w erze nowoczesnych technologii.
  • Nie tylko ChatGPT. Sztuczna inteligencja w edukacji.
  • Narzędziownik  nauczyciela. Animacja poklatkowa w praktyce szkolnej.
  • Sztuczna inteligencja, czyli AI w edukacji.
  • Zaplanuj multimedialną powtórkę przed egzaminem ósmoklasisty.
  • Jak wykorzystać tablicę interaktywną na lekcjach?
  • Napisy i efekty tekstowe w Canvie.
  • Canva - tajniki projektowania i tworzenia materiałów dydaktycznych.
  • Jak tworzyć proste quizy i gry dydaktyczne na lekcje?

2) W związku z realizacją programu „Aktywna Tablica”, powstała „Międzyszkolna sieć współpracy nauczycieli stosujących TIK”. Jej głównym celem było rozwijanie współpracy między nauczycielami w zakresie dzielenia się doświadczeniami i opracowanymi materiałami. Uczestniczyły w niej dwie szkoły:

  • Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza Podłopieniu.
  • Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. Marii Dąbrowskiej w Piekiełku.

W ramach uczestnictwa w międzyszkolnych sieciach współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu odbyły się 3 spotkania:

  • 6 listopad 2023 cel: Ustalenie zasad działania międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli.
  • 28 luty 2024 cel: Wymiana wiedzy i doświadczeń zdobytych na szkoleniach. Ustalenie terminów lekcji otwartych, dzielenie się informacjami na temat stron internetowych, aplikacji programów na tablice interaktywne.
  • 27 maja 2024 cel: Podsumowanie działań międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, wymiana materiałami z lekcji oraz analizowanie przepisów prawa dotyczącego sprawozdania z realizacji programu.

Nauczyciele naszej szkoły za pośrednictwem strony internetowej szkoły dzielili się scenariuszami lekcji oraz autorskimi materiałami, takimi jak: gry edukacyjne quizy, prezentacje multimedialne, które zostały utworzone z wykorzystaniem aplikacji internetowych, jako przykłady dobrych praktyk.

W trakcie realizacji zadań związanych z programem „Aktywna Tablica” w szkole przeprowadzono dwie lekcje otwarte z wykorzystaniem TIK dla nauczycieli sieci międzyszkolnej:

  1. w klasie 3a: „Czym jest stres i jak sobie z nim radzić?” - zajęcia przeprowadzone przez panią Honoratę Leśniak.
  2. w klasie 3a: „Nasze zabawy z kostką Rubika.” - zajęcia przeprowadzone przez panią Edytę Kamińską.

Scenariusze lekcji otwartych znajdują się na stronie internetowej szkoły.

3) Dyrektor szkoły powołał e-koordynatora panią Anetę Bugańską, której zadaniem było koordynowanie działań w zakresie stosowania TIK w szkole. Dyrektor powołał również dwa 4-osobowe zespoły samokształceniowe, które wspierały dyrektora szkoły i nauczycieli w zorganizowaniu pracy szkoły z wykorzystaniem TIK.

4) Począwszy od dnia zainstalowania i uruchomienia pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach Programu Rządowego „Aktywna Tablica” do zakończenia zajęć dydaktycznych w roku szkolnym 2023/2024 zrealizowano średnio 5 godzin zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK na każdy oddział w każdym tygodniu nauki.

Ocena wpływu stosowania TIK w szkołach na zaangażowanie nauczycieli w proces nauczania i uczniów w proces uczenia się:

Stosowanie TIK w szkole w dużym stopniu zmieniło metody pracy nauczycieli. Zakupione monitory interaktywne umożliwiły kadrze nauczycielskiej publikację wszelkiego rodzaju zadań, quizów czy gier dydaktycznych oraz wykorzystanie odpowiednich platform edukacyjnych. Co więcej, nauczyciele wzbogacili swój warsztat pracy poprzez gromadzenie bazy dydaktycznej oraz podnieśli swoje kompetencje w zakresie posługiwania się oraz wykorzystania TIK w procesie nauczania. Dzięki stosowaniu metod aktywizujących oraz ćwiczeń interaktywnych zwiększona została skuteczność nauczania. Kadra nauczycielska może dobierać narzędzia do indywidualnych potrzeb ucznia i możliwości danej klasy. Lekcje z wykorzystaniem monitorów interaktywnych stały się dla uczniów ciekawsze oraz bardziej atrakcyjne. Uczniowie są bardziej aktywni na zajęciach oraz zmotywowani do pracy.

Charakterystyka problemów i barier w realizacji Programu:

Barierą dla niektórych nauczycieli było publikowanie opracowanych przez siebie scenariuszy lub materiałów dydaktycznych jako dobrych praktyk na stronie internetowej szkoły.

Wszystkie zadania wynikające z udziału w programie Aktywna Tablica zostały w pełni zrealizowane. 

Wnioski i propozycje do dalszych edycji realizacji Programu:

Warto kontynuować dobrą praktykę dzielenia się doświadczeniami pomiędzy nauczycielami różnych szkół oraz rozszerzać ofertę kursów i szkoleń w zakresie TIK.

 

Koordynator programu

Aneta Bugańska

 

 

@Szkoła Podstawowa w Tymbarku. Wszystkie prawa zastrzeżone.